Ograniczenia naturalne

Ograniczenia naturalne

Dlaczego metro działa tylko w Warszawie? To ważne pytanie, bowiem jest to najszybszy środek transportu, który daleko w tyle pozostawia autobusy i tramwaje, które są dosyć wolne i awaryjne. Przecież budownictwo podziemne w Polsce jest już całkiem nieźle rozwinięte, świadczą o tym przeróżne inwestycje i budowy, jak podziemne tunele, parkingi albo centra handlowe. Wydaje się, że pod ziemią nie mamy już żadnych ograniczeń. A jednak. Na niektórych terenach spotykamy się ze sporymi ograniczeniami typowo naturalnymi i geologicznymi. Na Śląsku na przykład bardzo ważną przeszkodą są szkody górnicze, przez które jakiekolwiek budowy podziemne stają się niezwykle ryzykowne i mogą zakończyć się fiaskiem, albo, co gorsza, katastrofą. Jest to jeden z licznych powodów dla których na metro w wielu polskich miastach przyjdzie nam jeszcze długo poczekać. Przykładem ryzyka związanego z budową podziemną jest dworzec PKP remontowany w Katowicach. Plany były naprawdę ogromne, podziemne poziomy miały być wizytówką całego Śląska, jednak całkiem niedawno należało przerwać prace budowlane, bowiem… teraz zaczął się osuwać z zatrważającą prędkością. To pokazuje, że niektóre regiony po prostu nie sprzyjają budownictwu podziemnemu, a my nie mamy jak na razie żadnej skutecznej broni.

[Głosów:1    Średnia:5/5]